Pisemny egzamin maturalny na poziomie podstawowym składa się z 4 części: rozumienie ze słuchu, rozumienie teksów pisanych, znajomość środków językowych i wypowiedź pisemna. Ostatnia część polega na napisaniu jednego tekstu i najczęściej do napisania jest e-mail. W informatorze CKE jest informacja, że może to być e-mail, wiadomość lub list prywatny.
Wypowiedź pisemna na maturze podstawowej to jedno zadanie, które ma polecenie w języku polskim. Podobnie pozostałe zadania na całym egzaminie mają polecenia po polsku. W treści zadania na pisanie są 4 elementy, które zdający powinien rozwinąć w wypowiedzi. Limit słów do zadania na pisanie to 80-130 słów.
Limit jest najważniejszy jeśli chodzi o dolną granicę. Jeśli zdający napisze poniżej 60 słów, to maksymalnie za całe zadanie może zdobyć 4 punkty z 10. Jeśli natomiast zdający przekroczy 130 słów, to nie ma z tego powodu żadnych konsekwencji i nadal może zdobyć 100% punktów, jeśli spełni wszystkie warunki.
Matura pisemna trwa 120 minut i trzeba zostawić sobie wystarczająco dużo czasu na napisanie tekstu. Do wykorzystania jest brudnopis, w którym można napisać najważniejsze zdania lub całą pracę. Zapiski w brudnopisie nie będą sprawdzane przez egzaminatora, chyba że wyraźnie zostanie napisana taka prośba (trzeba przekreślić słowo Brudnopis i napisać obok Czystopis). Jeśli zatem praca znajduje się w brudnopisie, to należy ją przenieść do czystopisu.
Przykładowe zadanie maturalne (arkusz maturalny 2020):

Ile jest punktów do zdobycia i za co?
Wypowiedź jest oceniana przez egzaminatora zgodnie z następującymi kryteriami:
- treść: od 0 do 4 punktów
- spójność i logika wypowiedzi: od 0 do 2 punktów
- zakres środków językowych: od 0 do 2 punktów
- poprawność środków językowych: od 0 do 2 punktów
W sumie do zdobycia jest 10 punktów, co stanowi 20% wyniku na maturze pisemnej. Zdający powinien w komunikatywny sposób odnieść się do każdego podpunktu z treści zadania i rozwinąć te podpunkty. Praca pisemna oceniania jest przez egzaminatora według tabeli:

Przykładowo, jeśli trzeba opisać miejsce:
Odniósł się: The lake was beautiful.
Odniósł się: The lake was beautiful and big. (2 krótkie odniesienia)
Rozwinął: The lake was beautiful and big with flowers around it. (3 krótkie odniesienia lub 2 długie odniesienia)
Pisząc e-mail na maturze najlepiej napisać 4 krótkie paragrafy, czyli każdy paragraf do jednego podpunktu. Warto po kolei odnosić się i rozwijać każdy podpunkt. Dzięki temu można zobaczyć, czy są odniesienia do wszystkich punktów, a po długości paragrafu sprawdzić, które elementy zostały rozwinięte.
Najwięcej punktów jest do zdobycia za treść (0-4 punkty). Maturzyści często tracą punkty, bo niewłaściwie przekazują informacje. Najlepiej napisać dosłownie to, co jest w treści polecenia. Jeśli mamy napisać, że jesteśmy zainteresowani, to piszemy „I’m interested in…”, a kiedy mamy napisać, że jesteśmy zmartwieni, to można zacząć od zdania „I’m worried about…”. Im bardziej bezpośrednio przekażemy informacje, tym lepiej.
W tym zadaniu można również uzyskać punkty za spójność i logikę wypowiedzi (od 0 do 2 punktów). Uzyskami to dzięki spójnym powiązaniom w zdaniach i między akapitami, a dodatkowo zdania powinny być logiczne. Nie sprawdzi się zdanie: Założyłem kurtkę, bo było gorąco.
Punkty są do zdobycia również za zakres środków językowych (od 0 do 2 punktów). Powinniśmy unikać pospolitych słów takich jak miły, interesujący, fajny. Zamiast pisać „a nice person” napisz „a charming person”.
W poprawności środków językowych (od 0 do 2 punktów) bierze się pod uwagę błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi. Zadbaj o odpowiednią pisownię i gramatykę. Jeśli popełnisz nieliczne błędy, to nadal możesz uzyskać 100% punktów.
Podsumowując, aby zdobyć 100% punktów z e-maila na maturze:
- Odnieś się do 4 podpunktów z polecenia
- Każdy podpunkt rozwiń podając dodatkowe szczegóły
- Napisz bezpośrednio o tym, co jest w poleceniu (np. „napisz, że jesteś zmartwiony”)
- Pamiętaj o limicie słów
- Zwróć uwagę na spójność i logikę
- Zamień pospolite wyrażenia na precyzyjne sformułowania
- Sprawdź, czy w pracy nie ma błędów w pisowni i gramatyce