Email na maturze to nie lada wyzwanie, ale mam dla Ciebie kilka wskazówek, które sprawią, że pisanie e-maila stanie się dużo prostsze! Dziś skupimy się na jednym z kluczowych elementów matury pisemnej – wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć, co jest ważne przy pisaniu takiego wypracowania oraz jak skutecznie podejść do każdego z jego elementów. To to zaczynamy!
Przeczytaj dokładnie polecenie
Pierwszym krokiem, gdy piszesz email na maturze jest szczegółowe zapoznanie się z poleceniem. Zrozumienie kontekstu jest kluczowe. Na maturze podstawowej możesz otrzymać zadanie, w którym musisz napisać e-mail, wpis na blogu lub wpis na forum. Pamiętaj, aby zwrócić uwagę na czas przeszły lub przyszły w poleceniu – to pomoże Ci lepiej sformułować myśli i użyć odpowiednich czasów gramatycznych w tekście.
Odwołaj się do każdego podpunktu z polecenia
Zawsze zwracaj uwagę na to, by odnieść się do wszystkich podpunktów w poleceniu. To kluczowe! Jeżeli jakiś pominiesz to stracisz punkty.
Rozwijaj swoje myśli!
Samo odniesienie się do podpunktów to nie wszystko. Musisz jeszcze rozwinąć swoje myśli. Pisząc email na maturze, staraj się podać przykłady, opinie i argumenty – dzięki temu zyskasz więcej punktów. Twoim celem jest, aby każdą kropkę rozwinąć. Żeby to osiągnąć, potrzebujesz co najmniej trzech informacji do każdej kropki lub dwóch bardziej rozbudowanych.
Email na maturze – kropki dwuczłonowe
W poleceniu mogą pojawić się kropki dwuczłonowe, które wymagają podzielenia tematu na dwie części. Gdy takie zadanie się pojawi, ważne jest, aby szczegółowo odnieść się do obu kwestii. Na przykład, jeżeli Twoje podpunkt polecenia brzmi: „Opisz, dokąd się wybrałeś(-aś) na wakacje, i wyjaśnij, dlaczego wybrałeś(-aś) ten kierunek”, powinieneś podzielić temat na dwie części. W ten sposób w pełni rozwijasz obie kropki, co daje Ci większe szanse na uzyskanie wyższej oceny. Przykład dobrego rozwinięcia:
Last year, I went to Spain to spend my holiday in a picturesque seaside town. I chose this destination because I dreamed of relaxing on the beach and exploring charming little streets. During my stay, I had the opportunity to try local dishes and meet interesting people, which made my trip unforgettable.
(“W ubiegłym roku wyjechałem do Hiszpanii, aby spędzić wakacje w malowniczym nadmorskim miasteczku. Zdecydowałem się na ten kierunek, ponieważ marzyłem o relaksie na plaży oraz odkrywaniu urokliwych uliczek. W trakcie pobytu miałem okazję spróbować lokalnych potraw i poznać ciekawych ludzi, co uczyniło moją podróż niezapomnianą.”)
Kontynuuj wypowiedź logicznie od wstępu
Polecenie do zadania jest po polsku. Zawsze w poleceniu jest podany wstęp emaila/bloga, więc kontynuuj wypowiedź logicznie od niego, nie pisz go od nowa. W ten sposób zyskasz spójność i logiczność wypowiedzi. Pamiętaj, że wstęp nie liczy się do ogólnej liczby słów.
Dbaj o spójność i logikę wypowiedzi
Staraj się, aby to, co piszesz, było logiczne i spójne. Egzaminatorzy przyznają punkty za połączenie wypowiedzi z podanym początkiem oraz za logiczne powiązania między częściami tekstu. Uwaga na przeskakiwanie z jednego czasu gramatycznego na inny – to może wprowadzać chaos.
Szeroki zakres środków językowych
Korzystaj z różnorodnego słownictwa i struktur gramatycznych. Staraj się używać precyzyjnych sformułowań i unikać unikać pospolitych wyrazów takich jak „nice”, „good”, „interesting” czy „I like”. Zamiast tego, spróbuj sięgnąć po synonimy i używaj ich regularnie. Im bardziej różnorodny i trafny język, tym więcej punktów.

Unikaj błędów językowych
Poprawność językowa jest niezwykle istotna. Liczne błędy mogą zakłócać komunikację i zaniżyć Twoją ocenę. Staraj się pisać poprawnie, ale pamiętaj, że egzaminatorzy wybaczą nieliczne błędy, które nie wpływają na zrozumienie tekstu. Zwracaj uwagę na czasy gramatyczne. Polecenia mogą odnosić się do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Pilnuj i sprawdzaj pracę, żeby używać odpowiednich konstrukcji gramatycznych.
Używaj akapitów
Choć akapity nie są obowiązkowe, bardzo polecam ich stosowanie. Każdy akapit powinien dotyczyć innej kropki, co sprawia, że praca jest bardziej przejrzysta zarówno dla Ciebie, jak i dla egzaminatora. Staraj się odpowiedzieć na każdą kropkę osobnym akapitem – będzie to bardziej czytelne i klarowne dla egzaminatora.
Ważne jest płynne przechodzenie między akapitami. Używaj spójników oraz fraz wprowadzających, aby Twoja praca była klarowna i spójna. Przykład spójników: „Moreover,” „What’s more,” „So.” („Ponadto”, „Co więcej”, „Dlatego też” )
Unikaj slangu i skrótów
Pamiętaj, że matura to poważny egzamin. Nie używaj slangu ani skrótów typu „see you” pisane jako „CU”. To samo dotyczy używania nazw własnych – zawsze dokładnie określ, o co chodzi, np. „Apple – znana firma produkująca elektronikę” („Apple – a famous company that produces electronics.”) lub „Harry Potter – seria książek fantasy autorstwa J.K. Rowling” („Harry Potter – a fantasy book series by J.K. Rowling.”), bo inaczej będzie to traktowane jako błąd.
Sprawdź błędy i zakończ logicznie
Przed zakończeniem pracy przeczytaj ją jeszcze raz. Wyszukaj i popraw błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne. Sprawdź również, czy nie ma powtórzeń i niepotrzebnych informacji. Nie kończ swojego wypracowania nagle, dorzucając tylko „XYZ”. Zakończ je w sposób logiczny i spójny, np.: „That’s it for now. I hope to hear from you soon.”
Regularne ćwiczenie
Ćwicz regularnie pisanie prac na różne tematy. To najlepszy sposób, aby nabrać wprawy i pewności siebie. Pisanie to umiejętność, której można się nauczyć, więc praktykuj! Analizuj swoje prace, omawiaj je z nauczycielem. Warto też zapoznać się z pracami modelowymi. Dają one wgląd w to, jak powinna wyglądać dobrze napisana praca.
Email na maturze – przykładowe zadanie w arkuszu:

Email na maturze – oceniona przykładowa praca:

Zobacz, ile punktów uczeń uzyskał za napisanie tej pracy:

Email na maturze – limit słów
Podany przedział słów to 100-150 wyrazów, ale najważniejsze, aby Twoja wypowiedź zawierała więcej niż 80 wyrazów, aby była oceniana we wszystkich kryteriach. Jeśli nie osiągniesz tej objętości, ocena będzie niższa, bo zostaną ocenione tylko treść. Jeśli musisz pisać w brudnopisie, zrób szybki plan wypowiedzi, wypunktowując główne myśli dla każdej kropki.
Dysleksja? Nie takie straszne!
Jeśli jesteś osobą dyslektyczną, nie martw się błędami ortograficznymi – nie będą one brane pod uwagę. Możesz skupić się na treści, ponieważ za nią dostajesz najwięcej punktów. Pamiętaj, aby logicznie i ciekawie rozwijać swoje myśli.
Prawo do wglądu w pracę
Po ogłoszeniu wyników masz prawo do wglądu w swoją pracę i możesz się od wyniku odwołać. Pamiętaj, że egzaminatorzy mają konkretne wytyczne, którymi się kierują. Jeśli wiesz, za co zdobywasz punkty, to wiesz, jak napisać pracę na 100%. A Ty masz możliwość przygotowania się w taki sposób, by je spełnić.
Zobacz co jeszcze Cię czeka na maturze . Pobierz za darmo zakres do matury podstawowej!
Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci w przygotowaniach do matury z języka angielskiego. Trzymam kciuki za Twoje sukcesy!
A jeśli potrzebujesz konkretnej pomocy z mailem na maturze i sprawdzonego sposobu na przygotowanie się do wypowiedzi pisemnej to zapraszam na kurs online – „E-mail na maturze na 100%.”
