Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Jak przebiega egzamin? – matura podstawowa z angielskiego

Jak przebiega egzamin? – matura podstawowa z angielskiego

Jak wygląda egzamin maturalny z języka angielskiego? Jakie są procedury na maturze? Co zabrać ze sobą na egzamin, a czego nie wolno mieć? Zobacz filmik i dowiedz się jak to wszystko wygląda na maturze podstawowej.

Krok po kroku dowiesz się jak wyglądają procedury na maturze. Przygotuj się do tego dnia, żeby wiedzieć dokładnie co Cię czeka i co warto wiedzieć przed egzaminem. Nie będziesz się stresować i poczujesz się pewnej wiedząc dokładnie jak przebiega egzamin.

Kiedy przyjść na egzamin maturalny?

Egzamin maturalny na poziomie podstawowym zwykle zaczyna się o godzinie 9 rano. Jednak do szkoły trzeba przyjść wcześniej, najlepiej około 30 minut przed egzaminem.

Co trzeba przynieść na egzamin pisemny?

Jest kilka rzeczy, które koniecznie trzeba ze sobą przynieść. Najważniejsze to mieć dowód osobisty i długopis z czarnym wkładem. Dodatkowo można przynieść ze sobą małą butelkę z wodą. W czasie egzaminu powinna ona stać na podłodze, żeby nie zalała arkusza egzaminacyjnego.

I to już wszystko, co wolno Ci wnieść na egzamin. Lepiej nie przynosić nic innego, ponieważ jest to zakazane. Taki zakaz dotyczy się zwłaszcza telefonów komórkowych, których nie wolno wnieść na salę egzaminacyjną. Jeśli ktoś przyniesie telefon na maturę, to egzamin zostanie unieważniony, a osoba która przyniosła komórkę nie będzie mogła podejść do egzaminu w sesji poprawkowej.

Wiele szkół przypomina o tym zakazie przed egzaminem i uczniowie którzy przynieśli telefony do szkoły mogą zostawić je poza salą egzaminacyjną w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu.

Co się dzieje po wejściu do sali egzaminacyjnej?

Nauczyciel przeprowadzający egzamin maturalny na około 20 minut przed egzaminem wpuszcza osoby zdające do sali. Każda osoba musi pokazać dowód osobisty i losuje numer ławki, w której będzie pisać egzamin.

Gdy już wszyscy uczniowie wejdą na salę i zajmą miejsca w ławkach, nauczyciel który przeprowadza egzamin poprosi jednego ucznia o przejście wraz z nauczycielem do gabinetu dyrektora po arkusze egzaminacyjne dla wszystkich zdających na sali. Pozostali uczniowie zostaną w tym czasie na sali z innym nauczycielem, który również będzie nadzorował egzamin.

Po powrocie nauczyciela i wyznaczonego ucznia z arkuszami wszyscy czekają na miejscach punktualnie do godziny 9 i wtedy zaczyna się egzamin. Nauczyciele rozdają arkusze, proszą o zapoznanie się z instrukcją i sprawdzenie, czy arkusze zawierają wszystkie strony i czy nie ma problemów z wydrukowanymi zadaniami.

Gdyby okazało się, że w arkuszu brakuje stron lub strony są źle wydrukowane, to wystarczy, ze uczeń podniesie rękę i taki arkusz zostanie wymieniony na arkusz rezerwowy.

Następnie uczniowie kodują swoje arkusze, czyli uzupełniają na arkuszach swój pesel i naklejają naklejkę z kodem. Uczniowie muszą pamiętać, żeby zrobić to również na karcie odpowiedzi. Następnie nauczyciele sprawdzają, czy prace zostały dobrze zakodowane i zapisują czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu na tablicy w widocznym miejscu.

Co jest na początku i na końcu egzaminu?

Po rozpoczęciu egzaminu i zapisaniu czasu jego trwania, nauczyciel od razu włącza płytę CD z nagraniami. Instrukcja do zadań na słuchanie jest w języku polskim i każde nagranie jest odtwarzane dwa razy. W nagraniach jest też przewidziany czas na udzielenie odpowiedzi. Pamiętaj, żeby wszystkie odpowiedzi przenieść na kartę odpowiedzi, która znajduje się na końcu arkusza. Odpowiedzi z karty odpowiedzi są ostateczne i to one są brane pod uwagę bez względu na to, co jest napisane w arkuszu.

Na 10 minut przed końcem egzaminu nauczyciel przypomina o zbliżającym się końcu. Jeśli ktoś skończy pisanie przed czasem, to wystarczy że podniesie rękę i poczeka na nauczyciela, który odbierze arkusz. Uczeń, który skończy przed czasem może opuścić salę egzaminacyjną w sposób, który nie zakłóca pracy innych uczniów.

Co się dzieje po egzaminie?

Po zakończeniu egzaminu, nauczyciel poprosi jednego ucznia, żeby był obecny przy pakowaniu arkuszy egzaminacyjnych do „bezpiecznych kopert”. To zajmie kilka minut, w trakcie których nauczyciel przeliczy arkusze i zapakuje do koperty.